تعليم أطفال الحضانة الحروف بالمسرحية والنشيد لجذب إنتباه الطفل
السلام عليكم عزيزتي معلمة الحضانة إن لكل شيء أساس وأساس تعليم الطفل القراءة هو تعليم الطفل الحروف العربية بنطقها الصحيح ومن مخرجها
ويجب شرح الحروف بطريقة ممتعة ومحببه لدي الطفل لإنه في أولي مراحله التعليميه
وقبل كل شيء عليكي أن تعلمي أن رسالتك هي رسالة أخلاق فعليكي بالإهتمام بسلوكيات الطفل أثناء تعليمه ولا توجد حصة أخلاق وسلوكيات فتعليم الأخلاق رسالتك طوال اليوم فأنتي مربية الأجيال
تعملي إية لتعليم الطفل الحروف
عليكي مرعاة الأتي عند شرح الحروف للأطفال
- معرفة الحرف إسما ورسما يعني إيه 👈يعني أشاور علي الحرف مثلا يقول باء
👈أسألة فين حرف الباء يشاور عليه هو
- يكون عارف الحروف مرتبه يعني إيه
👈يعني ا ثم باء ثم تاء وهكذا
- يكون عارف الحروف غير مرتبه
👈يعني الحروف مختلطة مثل ج ثم ع ثم خ ثم س وهكذا
- يكون عارف نطق الحروف بطريقة صحيحة يعني يإيه
👈يقول الف ثم باء ثم تاء ميقولش به ته ثه لإن هذا خطأ
أهم شيء عدم ربط الحرف بالكلمة يعني إيه
👈يعني لا أقول للطفل الف أرنب وباء بطة فهذا خطأ وهذا يجعل الطفل عندما يري الحرف لا ينطق إسم الحرف ولكنه يقول بطة فهو عارف الكلمه ونسي إسم الحرف
- القراءة تكون بشكل فردي جماعي يعني إيه
- التكرار ثم التكرار ومراجعة الحرف القديم مع الجديد
- تعليم الطفل الحروف الأول في البداية بشكلها المعروف ثم بعد ذلك يأخذ شكل الحرف في أول ووسط واخر الكل
- مرعاة المرحلة العمرية للطفل فطفل الثلاث سنوات يختلف عن طفل الأربعة وطفل الخمس سنوات فكل مرحلة له طريقة شرح مختلفة ومدة تعليم الحرف للطفل
- عدم الضغط علي الطفل في الكتابة والإهتمام أكثر بالقراءة عن الكتاب
- إستخدام مجسمات الحروف أثناء الشرح
- لايتم البدء بحرف جديد إلأ بعد إتقان الحرف القديم مع مرعاة المستويات المختلفة
- طريقة الشرح يجب أن تناسب الطفل الضعيف والمتوسط والممتاز
- إستخدام الوسائل المختلفة لتوصيل الحروف كإسخدام الحروف الممغنطة
- كتابه الحروف علي الملح لتعليم الطفل الحروف
طريقة شرح الحروف
شرح حرف الألف
أهم حاجة الطفل يبقي فرحان وهو بيتعلم لذا إجعلي طريقة الشرح في جو من المرح بالغناء وجذب الإنتباه كالأتي
يلا حبايب قلبي كله يصقف صقفه يلا نط نطة
وتقوم المعلمه بمشهد تمثيلي لحرف الألف كالأتي
مسرحية شرح حرف الألف
ونرحب معانا بأجمل حرف عارفين عارفين حرف إيه أسمع تصفيق جامد وأنا أقولولكم
الحرف هو بطريقة التشويق
يا تري إنت مين يا حرف وشكلك إيه وعامل إزاي ياتري طويل ولا قصير ياتري شكلك إيه وإسمك إيه ياتري إسمك محمد علي إسم محمد صاحبنا ولا إسمك دعاء علي إسم دعاء صاحبتنا أقولكوا إٍسمه إيه
إسمه إسمه 👈 ألف
ألف قولوا معايا الف عارفين حرف الألف شكله إزاي
حرف الألف حابب يعرفنا بنفسه
ترفع المعلمة مجسم حرف الاف وتطلب من الأطفال أن يطلبوا من حرف الألف أن يعرفهم بنفسه
فتقوم المعلمة بتغير نبرة صوتها وتقول
أنا حرف الألف دايما واقف فوق السطرفي حالي لا ببص يمين ولا ببص شمال وواقف فوفقي صديقتي الهمزه علشان تعرفوني قولولوا معايا يا حلوين
نشيد حرف الألف
أنا ألف ألف واقف فوق السطر
والهمزة فوقيا مش ماسكة فيا
وزي ما عرفتوني يلا اكتبوني
وعلي السطر أكيد تعرفوني
وأزعل منكم وإوعوا تنسوني
بعد ذلك 👇
- تقوم المعلمة بكتابة حرف الألف علي السبورة مع ترديد النشيد
- يقوم الأطفال بالقراءة طفل طفل ويردد الأطفال خلف كل طفل بشكل جماعي
- تقسم الصفحه نصفين ويتم كتابة الحرف في الكراسة بشكل مجسم في نصف الصفحة وفي النصف الاخرفيكتب كما هو
- في اليوم التالي يتم المراجعة وترديد النشيد
شاهد معنا 👇
أحاديث قصيرة صحيحة مع الشرح للأطفال في الروضه
إزاي أبدا مع طفل ثلاث سنوات تأسيس في الروضة
إبنك خلص الحروف في العربي تعالي أقولك تبدائي معاه إزاي
تعليم الأطفال في كي جي وان حرف الباء عن طريق الأغنية بطريقة مشوقة
تعليم الأطفال همزة الوصل وهمزة القطع عن طريق الأغنية
لطفل ذكي ومبدع إستراتيجية المعاني المتعددة
إرسال تعليق