U3F1ZWV6ZTQwNzg5NDM4MDk4OTIyX0ZyZWUyNTczMzUwNDY1MDY2NA==

أكثر من عشرين نشيد لسنه أولي حضانة سهله الحفظ مكتوبه

أكثر من عشرين نشيد لسنه أولي حضانة سهله الحفظ مكتوبه

أناشيد سنه أوله حضانه

 

 

 1_نشيد البطه السمينه

يا بطة يا سمينة مالك حيرتينا 

طالعه ونازله علينا

من فوق السلالم

أصل شوفت واحد ما بيذكرش ربه 

شبكته بمنقاري وقعته بشطارتي

 

2_نشيد فيلو

أنا فيلو أنا فيلو السعيد

أنا قوي أنا قوي وشديد

أهد الكعبة لا لا

أحب ربنا أه أه


3_نشيد أنا عندي وردة تقول الحق 

أنا عندي وردة تقول الحق

يا أطفال الكذب دا لا 

 الكذاب بيروح النار 

ويخاصموه كل الشطار

الكذب حرام الكذب حرام

ربنا قال كده في القران

4_ نشيد القطة المشمشية

القطة المشمشية حلوه بس شيقية 

نطت حطت نطه خطفت ورك البطة

سوسو زعلانةهي اللي اللي غلاطنة 

سابت النملية مفتوحه شويه شويه شويه 

إخص عليكي ياقطة قطة حرامية

 5_نشيد عبد الرحمن

أنا عبد الرحمن حافظ للقران

نبينا محمد ودينا الإسلام

 

 6_نشيد الأرقام

واحد هو ربي 

اتنين بابا وماما

ثلاثة هما إخواتي

أربعه هما صحابي

خمسة صوابع إيدي

ستة أقوم من نومي

سبعة أروح حضانتي 

تمانية  أدخل فصلي 

تسعة حصة حصة أولي

عشرة سقفولي

7_نشيد الأشكال الهندسية

أنا الصديق المستطيل 

إسمي علي رسمي جميل

صديقتي مدورة 

سميتها بالدائرة

وأخرمربع

أشكالها محببة  

لطيفة مرتبة

8_نشيد رايح فين

رايح فين يا حمادة

رايح أجيب شكولاتة 

إنت ومين يا حمادة 

أنا وبابا وماما

ماما تعمل كحك العيد

وبابا يصلي صلاة العيد

وأنا البس لبس جديد

 9_الفرخه الكبيرة

 أنا عندي فرخة كبيرة 

بتبيض في اليوم بيضتين

أكلهم وأشبع بيهم 

أول ماأصحي من النوم

ماما تنادي علينا 

قوموا ياحلوين

البيضة بتغذينا

مليانة بالبروتين

10_نشيد مسلم صاحي

إوعي تسمع للشيطان

يجيلك وقت الأذان 

ويوسوسلك حتي تنام

قوله أنا مسلم صاحي مش كسلان 

رمز لإمة الإسلام

 11_نشيد الوضوء

بسم الله أنا أتوضأ

وبها يومي دوما يبدأ

أغسل وجهي واليدين

أمسح رأسي والرجلين

لا أسرف أبدا في الماء

فتقبل ياربي دعاء


12_ طيارتنا الحربية

أدت أعمال بطولية

الطيار كان فيها 

طالع نازل بيها

يضرب علي الأهداف

أبدا عمره ماخاف

13_ نشيد الأرجوز

أرجوزي سكرة 

مناخيره مدوره

وعيونه مثلثات

وخدوده احمره

شوفو شعره جميل إزاي

دايما غاسل وشه

ولبسه جديد ونضيف 

وضوافره قصيره

 

14_نشيد الصدق

الصدق فيضلة جميلة بتعلمنا الأخلاق

كلنا بنحب الصادق

أما إللي بيكدب لأ 

الكل بيزعل منه وأصحابه بيبعدوا عنه 

ويعيش وحداني لإنه عمره ما بيقول الصدق

 

 15_نشيد الأمانة

 

 طيري يا يمامه طيري

أصل بحافظ علي حجة غيري

والحاجةإللي باخدها

أستأذن من صاحبها

ولما أرجعها تاني 

يلاقيها زي ما كانت هي

طيري يا يمامه طيري

 أصل بحافظ علي حاجة غيري

16_نشيد الولد الشقي

الولد إللي إسمه أسامه

علي وشه كام علامه 

عارفين سببهم إيه 

وشقاوته جبتله إيه

القط هجم عليه خربش وشه وإيده

علشان دايما يعاكسه

ويشده من رجليه

17_نشيد كوره في بيتنا 

كوره في بيتناملعبهاش

حاجه سخنه ممسكهاش

حاجه وحشه معملهاش

كلمه وحشه مقولهاش ومنقلهاش 

18_نشيد محمد نبينا

محمد نبينا أمه أمنه

أبوه عبدالله 

مات ما رأه

جدو إللي رباه

أبوطالب عمه

كان بيدافع عنه

ستنا حليمه مرضعة نبينا

كانت تقولوا جانا السعد كله

إتولد في مكة مات في المدينه

صلي الله علي محمد صلي الله عليه وسلم 

19_نشيد الفيل الغلباوي

الفيل النونو الغلباوي 

كان ماشي يدبدب وينط 

بص لقي الديب السحلاوي 

جاي يتسحب زي القط

خاف الفيل لكن ماجريش

قال بشجاعتي لازم أعيش

وبصوت عالي نده إخواته

جم من كل الغابة عشانه

بص الديب لقي نفسه وحيد

قدام جيش من الفيله شديد

خاف الديب وجري لبيعيد

والفيل وسط إخواته سعيد

20_نشيد أول شرط

أول شرط في الإيمان 

نسمعه في كل أذان

لا إله إلا الله محمد رسول الله

نشهد ألا رب سواه 

لا إله إلا الله

نشهد أن نبي الله محمد رسول الله

21_نشيد الحضانة حلوة

الحضانة حلوة

بتعلمنا غنوة

شمر إيدك شمر

إبني معايا وعمر

إبني مسجد عالي

هو أملنا الغالي

وإحنا يا هنانا أطفال الحضانة

الميس بتوصينا بنحب بعضينا

إقرأ أيضا 

 

 أناشيد تعليميه مجمعه لسن ثلاث سنوات للأطفال في الحضانة

 تعليم الأطفال في الحضانه الوقاية من فيرس كورناعن طريق الاغنية

 علمي طفلك القيم بشكل جديد (نشيد التوفير لأطفال الحضانه )

 

تعليقات
تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة