U3F1ZWV6ZTQwNzg5NDM4MDk4OTIyX0ZyZWUyNTczMzUwNDY1MDY2NA==

اسهل طريقه لتعليم الاطفال الجمع


اسهل طريقه لتعليم الاطفال الجمع

بعد ادراك الطفل للاعداد قراءه وكتابه ويستطيع العد ترتيبيا وادراك الطفل لمفهوم العدد يتم شرح الجمع

في البدايه يتم تعليم الطفل مفهوم الجمع عن طريق الاشياء المحيطه حيث يستجيب الطفل للادوات البصريه التي تساعدهم علي فهم مفاهيم الجمع كالتالي 

إذيكوا ياحبايبي عاملين ايه انا النهارده مفطرتش  هافطر معاكوا  انا هاكل السنادوتش دا بس انا لسه جعانه  هاكل واحد كمان الشاطر اللي هيكولي انا كلت كام ساندوتش برافوا اتنين يبقي واحد ازود عليه واحد اتنين يعني واحد زائد واحد يساوي اتنين
محمد معاه قلم ومحمود معاه قلم يبقوا كام مين يقول ممتاز يبقوا اتنين
انا عندي رجلين اتنين وايدين اتنين ومين اللي خلق لينا ايدينا ربنا
يالا كلوا يطلع علي ايده اتنين والايد التانيه اتنين يالا نعدهم واحد اثنان ثلاثه اربعه يبقوا كام اربعه يبقي اتنين زائد اتنين يساوي اربعه
يمكن إستخدام المكعبات او الخرز او الصلصال  والورق الملون وهذا النوع من الجمع يسمي الجمع الحسي نظرا لاسخدامه الاشياء الملموسه من حوله
يجب علي المعلمه الابتكار في توصيل المعلومه للطفل واستخدام اكثر من وسيله لذلك

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة